Kostka betonowa z formy


Pewnie widzieliście już w necie formy do samodzielnego odlewania kostek chodnikowych bezpośrednio na grunt. Ja postanowiłem wypróbować ten sposób na własnej…ziemi. I z tego co zauważyłem jest to bardzo tani sposób na wybrukowanie sobie ogródka ale za to niezwykle pracochłonny. Dlaczego tani? Z moich obliczeń wynika że metr kwadratowy kostki o grubości 4cm zapłacimy zaledwie 6 pln. Czyli tanio w porównaniu do najtańszych kostek brukowych których cena w promocji zaczyna się od 20 pln. Za to pochłania sporo czasu i wymaga trochę cierpliwości i posiadania podstawowego sprzętu.


Narzędzia jakie powinniśmy posiadać to betoniarka, kielnia, poziomica duża/mała, paca szeroka (30 cm) oraz plastikowa forma i pędzel

Materiały to piach, cement, plastyfikator, gruz i przepracowany olej (do smarowania form)

Jak to było..
Rok temu postanowiłem doprowadzić do stanu używania kawałek podwórka pod naszym oknem.  To czego nie było sensu zmieniać to tuje posadzone wzdłuż ogrodzenia. To co trzeba było wymienić to stary konar śliwki który został wyrwany i zastąpiony roślinami chmielu. Pod oknem został zaplanowany plac na ławkę i chodnik z ww kostki który ułożyłem przy samej ścianie. 

skrócona instrukcja
rozrabiałem beton w proporcjach mniej więcej pół wora cementu, 3 razy więcej  piachu i trochę plastyfikatora. (UWAGA odpowiednie dozowanie plastyfikatora jest bardzo ważne i mocno wpływa na jakość betonu, przykład na zdjęciu ) taką masą wypełniamy plastikowe formy które wcześniej musimy posmarować przepracowanym olejem.(żeby łatwiej było oderwać formę od betonu). Możemy nawrzucać gruzu w poszczególne komory formy i dokładnie wypełnić betonem tak żeby nawet po bokach i w rogach nie brakowało masy. Nadmiar ściągamy pacą 30cm i możemy delikatnie polać wodą ze zraszacza tzn tylko i wyłącznie lekką mgiełką- wtedy beton z wierzchu uzyska fajna strukturę coś podobnego do skórki pomarańcza. W bardzo upalne dni formę można wyciągać już po jakichś 10-15minutach.W chłodniejsze trochę dłużej schodzi. Po wybrukowaniu jakiegoś większego kawałka chodnika kiedy już był dobrze wyschnięty rozrabiałem bardzo rzadki beton wręcz wodę z cementem i odrobina piachu i zalewałem fugi. Jak trochę przyschły trzeba było ściągnąć nadmiar z wierzchu tak żeby były widoczne te kształty kamieni a nie jednolity beton. Ostatecznie można to zrobić na drugi dzień szczotką drucianą ale może być ciężko.

Oczywiście nie musimy robić całych szablonów. Można tez uzyskać pojedyncze kamienie z betonu które fajnie się układa na granicy trawy i kamyczków/ścinek/kory pod drzewkami

Ogólnie polecam TB
 tak wyglądał stan początkowy
 ziemia została wybrana na jakieś 20 cm i uzupełniona piachem
 pojedyncza kostka
pojedynczy rządek i pies
sprzęt potrzebny do pracy
pod tujami została wyścielona agro włóknina a na nią ścinki gałęzi
pojedyncze kostki doskonale oddzielają trawnik od ścinek czy kory
 
tutaj była już wylana fuga





ścinki i białe kamienie dają fajny efekt. donica została postawiona na miejsce wyrwanej śliwki
w tak zwanym między czasie zrobiłem płotek jak dla konia
a tu możemy zobaczyć co się dzieje kiedy plastyfikator jest dodawany w nierównych ilościach. tam gdzie jest go więcej - beton jest jaśniejszy, nie chłonie tak wody.





Komentarze

  1. Końcowy efekt wygląda świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy kształt kostki. Bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Efekt prac wygląda bardzo satysfakcjonująco. Do wybrania takiej „formy” podłoża z pewnością zachęcają niskie koszty wykonania. Zniechęca mnie jednak fakt dużego nakładu pracy i konieczności posiadania odpowiednich urządzeń. Myślę, że producenci kostki brukowej posiadają wystarczająco duży wybór różnorodnych wariantów, aby można było wybrać gotowe rozwiązanie dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  4. przepracowany olej napedowy nie brudzi kostki?

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam pytanie a jak jest np. z wytrzymałością? gdyby zrobić sobie na osiedlu gdzie przejeżdża się samochodem? powiedzmy grubość 6cm.

    OdpowiedzUsuń
  6. 28 year-old Senior Editor Aurelie Viollet, hailing from Keswick enjoys watching movies like Demons 2 (Dèmoni 2... l'incubo ritorna) and Writing. Took a trip to Historic City of Meknes and drives a Duesenberg Model J Long-Wheelbase Coupe. o jego

    OdpowiedzUsuń
  7. Jaką zaprawę stosujecie? Miałem problem, bo wziąłem gotową mieszankę i chodnik wyszedł bardzo porowaty. Jak temu zapobiec?

    OdpowiedzUsuń
  8. Jaką zaprawę stosujecie? Miałem problem, bo wziąłem gotową mieszankę i chodnik wyszedł bardzo porowaty. Jak temu zapobiec?

    OdpowiedzUsuń
  9. Co by nie mówić to jak najbardziej jest to pewne rozwiązanie, ale moim zdaniem zdecydowanie kostka brukowa jest mimo wszystko bardziej trwała. Ja jej ułożenie zleciłem firmie https://bruk.warszawa.pl/ i teraz cały podjazd u mnie wygląda naprawdę fajnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Fajnie to wygląda, ciekawa propozycja. Wartościowe treści można znaleźć na twoim blogu.

    OdpowiedzUsuń
  11. fajny blog! będe częściej tu zaglądać

    OdpowiedzUsuń
  12. świetny ten blog i ciekawe treści

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawy treści można znaleźć na Twoim blogu

    OdpowiedzUsuń
  14. Dużo przydatnych informacji przekazujesz w swoich wpisach

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  17. Niesamowicie wartościowe informacje. Super

    OdpowiedzUsuń
  18. Niesamowicie wartościowy wpis. Super

    OdpowiedzUsuń
  19. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń
  20. Wygląda super, niepowtarzalnie

    OdpowiedzUsuń
  21. Budowlany puzzle dla majsterkowiczów! Kto jeszcze uwielbia składać te betonowe układanki?

    OdpowiedzUsuń
  22. Chętnie skorzystam z tego pomysłu

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo interesujący wpis

    OdpowiedzUsuń
  24. To wygląda tak solidnie i estetycznie jednocześnie! Zastanawiałam się, jak można tak pięknie wykorzystać beton.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszam a nawet zachęcam do zostawienia komentarza

Popularne posty z tego bloga

ściana szczytowa, więźba dachowa

Stojak na probówki