Ściany parteru -Dom pasywny zrób to sam

W przeciągu miesiąca od zalania płyty fundamentowej udało nam się postawić ściany zewnętrzne z izodom super king blok i ściany wewnętrzne nośne z bloczków solbet a także wylać słup i wieńce ścian wewnętrznych.


Budowę ścian rozłożyliśmy na dwa etapy ponieważ nie było możliwości zatrzymania pompogruszki na czas dłuższy niż dwie godziny. (zalewanie całej kondygnacji powinna trwać około 6-7 godzin z postojami) Dlatego też rozsądniej było kondygnacje rozłożyć na "pół".
Pierwsza warstwa pustaków została dokładnie uszczelniona (przyklejona do płyty fundamentowej) pianą pouliretanową zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz, zmniejszyło to prawdopodobieństwo że beton wyprze kształtki do góry no i pełniło rolę izolacji. Podpory z płyty osb były zdecydowanie przewymiarowane. Przygotowałem się na siejący spustoszenie beton a tym czasem wystarczyło postawić jakąś podporę co metr -połtorej. Z drugiej strony nie wiadomo co by było gdyby nie było tych przewymiarowanych podpór. Nie mniej jednak system izodom zaskakuje trwałością podczas zalewania.
Przed wylaniem betonu trzeba było jeszcze uszczelnić pianą otwory miedzy docinanymi pustakami. Nawiercałem więc dziurki wiertłem 12mm na głębokość ok 24 cm i aplikowałem pianę. Jak by zamiast piany wlał się tam beton to były by to mostki termiczne które przyczyniały by się do straty ciepła z budynku- wiadomo.

Następnym etapem będzie położenie stropu teriva. Do tego konieczne było wylanie wieńca chociaż 4-5 cm na ścianach nośnych z solbetu ponieważ jest za miękki żeby belki bezpośrednio na nim leżały.

Póki co zacząłem robić opaskę ze styroduru która ma za zadanie uchronić przed przemarzaniem gruntu pod budynkiem.
a oto zdjęcia

 

otwory mają ułatwić włożenie sztycy pistoletu do głębokości 24cm




 jak sie nie ma korytka to się na biegu  nad palnikiem wygina rure PCV i trochę ułatwia lanie betonu

 beton został pomiędzy styropianem a wylała się tylko woda





 nadproże nad oknem
 nadproże i wieniec










 szalunek w okach na czas zalewania drugiej porcji 

trochę kiepska jakość zdjęć, nie wiem dlaczego ale podejrzewam że lekko szybka zaparowała od wewnątrz


 słup którego chciałem się pozbyć a który niestety MUSI tu być








 na słupa i nadproża nie starczyło betonu z gruszki. Trzeba było uzupełnić betonem z betoniarki






 świeżo wylany beton został nakryty ze względu na opady
 Zdjęcia z dzisiaj. Wykopana opaska wokół domu, dziura na szambo no i  kupiłem trochę materiału na ogrodzenie. Oby tylko pogoda dopisała.


wieniec wzmacniający pod belki stropu
na dzień dzisiejszy mogę stwierdzić- płyta szczelna-woda stoi

Komentarze

  1. Witam. Bardzo ładnie to wygląda :) My jak na razie jesteśmy na etapie wykonanej więźby dachowej. Płyta fundamentowa, ściany zewnętrzne, nośne, działowe i strop w systemie IZODOM. Porządnie to u Pana wygląda :) Posiadamy zdjęcia z kolejnych etapów budowy więc chętnie podzielimy się wiedzą ;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A gdzie budujecie?

      Usuń
    2. ja na pojezierzu łęczyńsko włodawskim. województwo lubelskie

      Usuń
  2. witam. wszystkie zdjęcia i podpowiedzi mile widziane. ciesze się że ekodomów przybywa, w końcu to leży w interesie wszystkich. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. A czemu ściany wewnetrzne nie z Izodom?
    Przeciez bylby fajny monolit. Ja tak zrobile i jest super. Dla mnie ważny był monolit betonowy w calym domu i brak połączenia z innymi technologiami = mniej problemów no i nie grzeje ścian. Ogrzewanie na podczerwień i place grosze =)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ooo to świetnie że się odezwałeś bo też się zastanawiam nad podczerwienią. masz panele czy folie? izodom super king blok? ile to grosze za sezon np?
      u mnie belit w nośnych bo tańsza i łatwiejsza w obróbce bo nie wiem czy zwróciłeś uwagę ale mam łamaną scianę pod dziwnymi kontami i wolałem sie nie pchać w izodomowe kształtki z regulowanym kątem. wydaje mi się też że bedzie bardziej cicha.

      masz jakieś zdjęcia ze swojej budowy? pozdrawiam

      Usuń
  4. Witam. Też chcę budować dom w tej technologii (jestem juz zdecydowany) lecz cały czas zastanawiam sie nad ogrzewaniem bo każdy mnie straszy że elektryczne mnie wykończy w okresie zimowym. Na ten moment kazałem projektantowi zastosowac ogrzewanie gazowe. Co o tym myslicie ? Dodam ze budował bede w king block, strop tradycyjny, dach docieplany wełną (oczywiscie odpowiednio grubo). Czekam na odpowiedzi. Z góry dziekuje !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witam serdecznie. same ściany to za mało informacji. musisz powiedzieć czy będziesz miał płytę fundamentową, rekuperacje, jakie okna? żeby ogrzewanie prądem nie zrujnowało nam kieszeni dom musi spełniać wymagania dla domu pasywnego czyli szczelne dobrze izolowane przegrody, płyta fundamentowa ściany okna drzwi do tego rekuperacja, ustawienie względem stron świata i prosta zwarta bryła. to tak z grubsza (niebawem szerzej o tym napisze) a każdy niespełniony warunek pogarsza nam współczynnik zapotrzebowania na energie z NF15 na 20 lub 30 i koszty ogrzewania rosną. z king blok stawia się domy energooszczędne ale szczerze mówiąc nie wiem jakie warunki muszą być spełnione żeby budynek spalał 40 kwh/m2xK. Ale im więcej będzie posiadał cech domu pasywnego tym będzie tańszy w ogrzewaniu. mam nadzieje że choć trochę pomogłem. jak masz link do projektu to wyślij bo ciekaw jestem. pozdrawiam

      Usuń
  5. Dziekuje za odpowiedź. Sam pracuje w budowlance,stawiamy takie domy w Norwegii i stad jestem przekonany do tego systemu. Jeżeli chodzi o izolacje budynku to jestem pewny ze bedzie bardzo dobra gdyz w NOrwegii nie odbiora Ci domu bez specialnie przeprowadzanych testów szczelnosci z zawyżonymi normami :) A jakosć tkwi w szczegółach :D. Z systemu izo dom powstanie płyta fundamentowa, sciany zew i nośne (do scian nośnych zostałem delikatnie zmuszony przez nich ). Okna napewno beda dobre gdyż nie ma sensu budowac takiego domu i oszczedzac na oknach. Wentylacja oczywiscie wymuszona z odzyskiem ciepła. Bedzie rownież kominek z płaszczem wodnym. A Ty jakie bedziesz miał ogrzewanie ? NIe mam jeszcze gotowego projektu ale jeśli to pomożę mogłbym wysłac link z bardzo podobna bryłą budynku. Pozdrawiam
    P.S
    Dobra robota :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki, cieszę się że się podoba i mówi to ktoś kto też buduje:) ja mam w planie ogrzewanie podłogowe poprzez folie na podczerwień. Jest tańsza i prostsza w instalacji w porównaniu do pomp ciepła. Tak mi polecono na szkoleniu izodom więc obserwuje teraz temat tych folii. A jeszcze dopytam dociekliwie: na pewno ściany będą z king bloka a nie super king bloka? bo 10cm ocieplenia to duża różnica szczególnie przy ogrzewaniu energią elektryczną. ja bym na twoim miejscu stawiał grubszą ścianę bo w przeciwnym wypadku płytę fundamentową będziesz miał cieplejszą niż ściany. pozdro i czekam na projekt zbliżonego domu

    OdpowiedzUsuń
  7. WItam. Mam problem z brakiem wolnego czasu ale zaglebiłem sie delikatnie w temat tych folii na podczerwien i powiem ze to bardzo ciekawe rozwiazanie. Też bede chcial skorzystac z tego kursu oferowanego przez izo dom lecz chcialem to zrobic przed rozpoczeciem budowy. Rozumiem ze juz w 100% procentach postawiłes na ogrzewanie elektryczne ? Moj szef był w PL w IZO DOMIE i powiedzial ze ten system " nokautuje " system skandynawski ktory jest poprostu zacofany mimo naszemu zdziwieniu. Zblizony projekt ma nazwe LIV3. Jesli podałbys mi e maila to podam konkretny zarys wewnetrzny domu. Chyba zadzwonie do projektanta i zrezygnuje z gazu,kominow itp. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. witam. u mnie 100% energia elektryczna bo to jedyne przyłącze jakie jest na działce. nie ma ani gazu ani nawet wody(studnia jest wykopana)ale proszę się jeszcze dobrze zastanowić nad gazem żeby na mnie nie było:)e mail to tombudowniczy88@gmail.com . szkolenie z izodomu polecam i ciesze się że buduje z czegoś lepszego niż Norwedzy :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam.
    Odświeżę troszkę temat :)
    Mam pytanko (nie bez powodu, też idę w Izodom) o kształtki pod wieniec. powycinałeś kawałki styropianu wzdłuż wieńca,te które tworzyły takie "kieszonki", nie wiem w zasadzie w jakim celu zostały te "kieszonki" zaprojektowane, ale skoro producent je zrobił to zapewne miał jakiś cel.
    Czy potrafisz mi powiedzieć co było powodem takich "cięć"?

    Pozdrawiam ze Śląska :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. siemasz. jak widac na zdjeciach "kieszonki" sa powycinane. dzwoniłem do przedstawiciela z takim samym pytaniem i sie okazalo że nie mają jakiegoś specjalnego przeznaczenia i sam nie potrafił określić celu tych pustek. jak bym ich nie wycioł to by zamiast betonu pozostało tam powietrze to wolałem już beton. pozdrawiam

      Usuń
    2. Hej.. Jasne, też bym tak zrobił :)

      Jeszcze jedna sprawa w kwestii odwodnienia obwodowego budynku.
      Mianowicie na rysunkach (i na zdjęciach chyba też gdzieś to było) miałeś pokazane że odwodnienie jest poprowadzone pod opaską przeciwwysadzinową, czy przypadkiem nie jest tak, że sama opaska odprowadza wodę po spadku w kierunku od domu na zewnątrz?
      Pozdrawiam.

      Usuń
    3. to jest tak że to nie jest rura od drenażu tylko od rynien i prowadzi do zbiornika na deszczówkę. drenażu obwodowego nie stosowałem z tego względu że mam pod budynkiem piach który wszystko chłonie poza tym tak jak mówisz woda spłynie jak nie po gruncie to po płytach xps(opaska przeciwmrozowa).pozdrawiam

      Usuń
  10. Hejka Tomaszu.
    Pytanie w temacie pierwszej warstwy kształtek.
    Czy robiłeś jakieś zabezpieczenie przed podciąganiem wody przez ściany z płyty, czy dawałeś kształtki bezpośrednio na "goły" beton? Na zdjęciach dojrzałem tylko papę pod ścianami z betonu komórkowego.
    A przy okazji zapytam, jak sprawdza się ogrzewanie na podczerwień zabudowane w podłodze (gdzieś powyżej pisałeś że tak będziesz robił).
    A i jeszcze jedno pytanie. Jak przebiegał montaż okien w tym systemie. Pytałem w jednej firmie, która montowała już okna w domu zbudowanym z Super Kingblok i wyszło to znacznie drożej, bo trzeba było dać dodatkowe kotwy wzmacniające okna, żeby się nie wypatrzyły i żeby zachować gwarancję na okna z montażem.
    Jeżeli w innym poście już któreś z moich pytań padło, to podaj tylko linka i przepraszam za bałagan.. 😉
    Pozdrawiam ze Śląska 😎

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. siemasz. przy pustaku robiłem na wszczelki wypadek bo materiały różne a przy izodomie nie bo to beton do betonu.
      ogrzewanie w podłodze spoko się sprawdza, równomierne ciepło i przyjemnie w syry:) montaż od strony kontrukcyjnej wyszedł spoko. na kotwach knelsena czy jakoś tak. poszperaj na blogu są zdjęcia.

      Usuń
  11. Widać prace idą na przód. Jakie największe problemy na razie napotkałeś? Biurokracja w urzędach mocno dała w kość. Chcę się budować ale ciągle się waham

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakie rozwiązania sobie chwalisz na chwilę obecną i uważasz ze się sprawdziły a co byś jednak zrobił inaczej?

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja chyba zdecyduję się na dom w technologii modułowej. Myślę, że świetnie się sprawdzi na letni wypoczynek.
    https://mobile-development.pl/dom-bez-pozwolenia-mozliwosci-i-ograniczenia/

    OdpowiedzUsuń
  15. Super napisane. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo fajna i szczegółowa relacja z postępów prac na budowie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwielbiam takie szczegółowe relacje.

    OdpowiedzUsuń
  20. Fantastycznie przedstawione, bardzo zrozumiale

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetny pomysł na prowadzenie bloga.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ta relacja jest bardzo szczegółowa

    OdpowiedzUsuń
  23. Wpis zawiera bardzo ciekawe informacje

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszam a nawet zachęcam do zostawienia komentarza

Popularne posty z tego bloga

ściana szczytowa, więźba dachowa

Kostka betonowa z formy

Stojak na probówki