Zużycie energii przez mój styropianowy dom


 
kolejność od najnowszego  

wpis 6 
 4.4.2019

w marcu poszło  308kWh *0,3=92,4 pln
 

powoli wyłączam ogrzewanie bo jest ciepło w domu i do tej pory za ogrzewanie zapłacę około 1030 pln od połowy października do 1 kwietnia.




 wpis nr 5 
4.3.2019 
W lutym poszło 537 kWh *0,3 =około 161 pln



nie wiem czy to możliwe czy coś znowu sie poprzestawiało ale pompa ciepła do cwu  w lutm zużyła 26,8 kWh a zużyto 2,3m3 ciepłej wody
pracowała tylko w drugiej taryfie więc za cały miesiąc grzania wody zapłaciłem 26,8*0,3=8,04pln
8,04 pln / 2,3m3=3,49 pln/ m3
nie wiem czy to możliwe czy może licznik ciepłej wody jest jakiś rypnięty bo coś mało tej ciepłej wody poszło. Licznik kwh powinien być sprawny bo baterie zostały wymienione. macie jakieś swoje dane?





Wpis nr 4 1.2.2019
będzie krótko i same konkrety

pomiar zużycia pompy ciepła muszę powtórzyć bo baterie podtrzymujące padły i wynik może być zaniżony

a w styczniu dom zużył 861 razem z wentylacją.
861 * 0,3 =258,3 pln

są to szacunkowe wartości  bo mam podlicznik bez taryf
liczę po 30 groszy bo nie każda kWh wypadło w taniej taryfie. ale znaczna większość z pewnością. 

porównanie temperatur z grudnia i stycznia

i cały rok. dane z prywatnej stacji pogodowej.


Wpis nr 3
2.1.2019

Wszystkiego najlepszego w nowym roku wszystkim życzę. Mamy za sobą miesiąc z taryfą G12w czyli tanie noce i weekendy. Z przybliżonych obliczeń wynika że koszt ogrzewania  uległ zmniejszeniu  i zaraz to przedstawię. Nie mam natomiast  wykresów ponieważ
a) awaria internetu odcięła stację pogodową i nie zapisywała danych
b) miałem lipną zmianę w pracy która skutecznie uniemożliwiała spisywanie podlicznika.
c) przedświąteczne urwanie ptaka. 

A wraz z nowym rokiem mam takie małe postanowienia i mam nadzieję że dotrwają jak najdłużej. Chodzi tu o bardziej sumienne spisywanie wyników i szybszego tworzenia treści bo powoli to wszystko nabiera rozpędu. Na YT zaraz 7 tysięcy subskrypcji, na fb od niedawna też zwiększona ilość nowych osób a i na tym blogu powiększyła się liczba dziennych wejść. Także widać spore zainteresowanie za co dziękuje i będę się starał jechać z tematem w sposób maksymalnie wartościowy.

wstawiłem licznik energii na pompce ciepła dla nie wtajemniczonych to Galmet Basic 200  litrowa z jedną wężownicą. powietrze pobiera z gabinetu od płd a dmucha w holu. Po miesiącu będziemy wiedzieć jakie ma zużycie energii elektrycznej w stosunku do m3 wody bo jest podlicznik na ciepłą wodę. I może pomocna będzie informacja ile stopni spada temperatura w zbiorniku przez dobę czyli straty które są nieuniknione i za które trzeba płacić.
będą też wykresy zmian temperatury w pomieszczeniu technicznym czyli tam gdzie ta pompka stoi i zdjęcia termowizją jak te pomieszczenie się wychładza.

aha i jeszcze jest coś dziwnego...  w pierwszy dzień 2019 roku spisałem licznik w skrzynce czyli ten oficjalny z którego odczyt prowadzi dostawca energii. Teraz robię podsumowanie grudnia czyli okresu gdzie już jadę na dwie strefy i niespodzianka. Licznik zakładu (w taniej taryfie) nie pokrywa się z moim podlicznikiem. Zakładowy wskazuję 769 kWh a moje zużycie za grudzień za samo ogrzewanie to 911 kWh a gdzie jeszcze inne zużycie do normalnych celów? ...
a nie wierzę że 150 kwh mi pobrało w normalnej taryfie. jak są termosaty teraz ustawione tak jak poniżej opisane to praktycznie w normalnej taryfie się nie załączają.

Wnioski na szybko:
a) podlicznik zawyża zużycie co by mnie nawet ucieszyło
b) licznik zakładu wali w ptaka i nalicza błędnie co by było bardzo złą wiadomością
c) faktycznie ogrzewanie załącza się w droższej taryfie.

czyli będzie trzeba zrobić obserwacje.
a) porównać licznik i podlicznik o 22 i 6 rano
b) uruchomić wiadomą moc folii na podczerwień w określonym czasie i sprawdzić czy zużycie pokrywa sie z obliczeniami.
c) jak macie pomysł co jeszcze mogę zrobić to zapraszam do komentowania.

no to liczymy koszty

911kWh za grudzień pomnożone w optymistycznej odsłonie jak by wszystkie te kWh działały w taniej taryfie to

911 * 0,28 zł =255 pln

a wersja wg wskazań licznika dostawcy energii

769*0,28 =215pln
911-768=145 *0,83= 118,69 +215 =333

a teraz ile bym zapłacił w starej taryfie
911 *0,57 =519 pln


W porównaniu do listopada jest znacznie większe zużycie energii. Wynika to z tego że doszło jeszcze kilka m2 foli na korytarzu plus łazienki zostały odpalone na wyższą temp. i dzięki temu wszystko się ustabilizowało bo łazienki na dole wcześniej nie mogłem nagrzać. jest ona pod schodami a na nich było chłodno przez co ogrzewanie nie dawało rady. Po zmianie taktyki ogrzewania widać poprawę komfortu cieplnego. Widać że nagrzewanie nad ranem i po południu do wyższych temperatur poprawia komfort cieplny. Jest to pewnie spowodowane tym że przedmioty i ściany trochę trzymają ciepło przez co jest bardziej stabilna temperatura. termostaty nastawione na jedną wartość przez całą dobę działały na granicy komfortu cieplnego. Czasem wystarczył spadek o jeden stopień żeby poczuć gęsią skórkę na skórze. Teraz Cieplej jest nawet na schodach gdzie nie ma aktywnego ogrzewania. I choć zużycie w kWh jest wyższe to kosztuje ono mniej i jest bardziej sprzyjające w mojej ocenie.  z resztą i tak prędzej czy później będzie to pokryte energią ze słońca przez panele PV.



Wpis nr 2 aktualizacja
Mamy 1 grudnia a od wczoraj zmienili mi taryfę z G11 na G12W. Dlaczego na początku wybrałem G11? byłem przekonany że skoro to jest bezpośrednie ogrzewanie bez akumulacji w posadzkach to najkorzystniej będzie nastawić termostaty na jedną temperaturę i niech tam ją sobie trzymają  na jednym poziomie. Dopiero po zakupie stacji pogodowej która ma wykres temperatur na osi czasu dostrzegłem, że widoczne są częste załączenia ogrzewania w nocy. Potem prześledziłem to na pod liczniku i faktycznie w nocy ogrzewanie zużywa więcej energii niż w dzień. Przykładowo od godziny 22-6 rano czyli 8 godzin  zużyto 10kWh a od 6 do 22 czyli 16 godzin zużyto 15 kWh. Jak by nie było w nocy są największe straty ciepła a nie ma żadnych zysków słonecznych z gotowania czy z obecności osób więc  taryfa w której w nocy kWh jest za 0,28 zł brutto wydaje się być dobrym
 rozwiązaniem.

termostaty przestawiam na tryb o 6 ustawieniach na dobę

p1 p2 p3 p4 p5 p6
godzina 00:00 04:00 06:00 13:00 15:00 22:00
temp 20 24 20 24 20 24

czyli ogrzewanie będzie załączało się cześciej w taniej taryfie  i zobaczymy jak to się będzie zachowywać. W teorii może się sprawdzić bo np w nocy jest obniżona temperatura która niby sprzyja podczas snu. Nad ranem wzrasta do 24 więc na spokoju można wyjść spod kołdry w samych gaciach. Nie tak jak w przypadku starych domów i pieców gdzie nad ranem już nie było ognia i panował największy wypizd. Następnie temperatura będzie powoli spadać a o 13 znowu trochę się podgrzeje. Jak to się sprawdzi zobaczymy za tydzień.

a teraz zużycie od 22-29 listopada
z wykresów wynika że zużycie jest zależne od temperatury na zewnątrz ale dziwi mnie, że w 3 ostatnich dniach wzmożone promienie słońca nie pomniejszyły zużycia energii. Pewnie mam za mało przeszkleń od południa:/

Tydzień między 22 a 29 listopada zużył 235 kWh co w przeliczeniu po 0,57 zł (jeszcze G11) daje wynik około 134 pln.
nie zanotowałem niestety wyniku z 1 listopada by mieć wynik za cały miesiąc ale za listopad i tydzień października wychodzi 350 pln i przerzucam się na tańsze kWh czyli G12w

Będzie taniej o ile się o to zadba czyli dostosuje zużycie do godzin w których cena za kilowat spada do 28 groszy brutto. Oprócz dostosowania ogrzewania do danych godzin warto używać urządzeń o dużym zapotrzebowaniu na energię w porach taniej taryfy. Głównie mam na myśli pralkę, zmywarkę, pompę ciepła do cwu ale bez paranoi żeby nie czekać na taryfę podczas prasowania koszuli do arbaitu.





Wpis nr 1

sezon w tym roku zaczął się 23 października a dziś mamy 22 listopada czyli równo miesiąc.
przez ten okres zanotowałem na pod liczniku 381 kWh co w taryfie G11 oznacza:

381 kWh x 0,57 pln = 217 pln

tyle zapłacę za miesiąc ogrzewania energią elektryczną.
jeżeli bym miał inne źródło ciepła to było by jeszcze taniej


wg różnych stron z porównaniem paliw wybrałem takie ceny
gaz ziemny          381 kWh x 0,25 pln = 95 pln
eko groszek         381 kWh x 0,15 pln = 57,15 pln
drewno                381 kWh x 0,12 pln = 45,72 pln

notowanie zużycia zacząłem dopiero od 9 listopada a tak to się przedstawia z zestawieniem temperaturowym z mojej stacji pogodowej
( od 18 do 21 listopada była uchylona klapa od strychu bo się mechanizm zwalił i nie miałem czasu tego naprawić co być może miało wpływ na zużycie energii )


pod licznik jest na ogrzewanie i centrale wentylacyjną

dotyczy domu z poddaszem użytkowym o powierzchni około 100 m2. temperatura w pokojach użytkowanych 20-22 stopni.
wiatrołap i pomieszczenie techniczne- brak ogrzewania
pokój nieużywany (graciarnia ) 18

projekt ogrzewania foliami ,po lewej propozycja sprzedawcy systemu po prawej moja koncepcja i rzeczywiste wykonanie




zachęcam do dyskusji:)













Komentarze

  1. Hej,

    Może dopisz na początku ile m2 użytkowych ogrzewasz i jaką utrzymujesz temp. w domu.

    Pozdrawiam,
    Mario

    OdpowiedzUsuń
  2. 123 * 0,57 = 70zł nie 217!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. faktycznie pomyłka ale nie w obliczeniu a w podaniu prawidłowego poboru. nie 123 a 381 . dzięki za czujność:) a już się przez chwilę podjarałem że groszowe sprawy te ogrzewanie:)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  3. Co wg Pana generuje tak duże zużycie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. proszę poczekać z oceną do końca sezonu. Ten dom to w pewnym sensie eksperyment w którym trzeba poczynić jeszcze ustawienia i obserwację.

      Usuń
  4. Dzięki za wpis :) ! Czekamy na kolejne
    Jak rozumiem prace w domu ciągle trwają, dom wietrzy się częściej niż powinien to również może wpływać na zwiększony pobór prądu.

    1. Podoba mi się rozmieszczenie folii podczerwieni, wtykanie ich w każdy zakamarek raczej nie ma sensu, tylko czy nie czuć wielkiej różnicy między częścią ogrzewaną a nieogrzewaną paneli? w zimie kiedy folie będą częściej się załączać różnicy mogą być większe.

    2. Jaki udział w tych 381 kWh za miesiąc może mieć centrala wentylacyjna?

    3. Jaką masz pompę ciepła do CWU? Jeśli to jest taka wewnętrzna zastanawiam się nad ekonomią takiego rozwiązania. Jeśli dobrze rozumiem, dom ogrzewasz prądem, czyli w całym sezonie grzewczym, a nawet dłużej, w czasie kiedy klimatyzacja nie jest potrzebna, na ogrzanie CWU idzie energia z cieplna domu(z innych pomieszczeń), czyli z folii które są na prąd. Jeśli jest tak jak myślę, w tych 381kWh (217 pln) za miesiąc grzania, masz tak naprawdę zawarte większość (2/3?) kosztów poniesionych na CWU. W takim wypadku wychodzi drogo.
    Jeśli spiżarka nie ma ogrzewania, jest od strony północnej, przez większą część roku wystarczy ją dobrze odizolować od innych pomieszczeń. Wolałbym chyba dołożyć i kupić pompę ciepła powietrze-powietrze do salonu, wtedy naprawdę można by było oszczędzić na prądzie.

    4. Grzanie taryfowe bez akumulacji może prowadzić do dyskomfortu, 4 stopnie to dość duża różnica, warto obniżać temperaturę w nocy, przynajmniej w sypialni, gdzie zalecane jest tylko 18-19C.

    5. Będziesz w najbliższych latach inwestował w PV i tym podobne bajery? Moim zdaniem teraz to dobra inwestycja (są dotacje) nawet jeśli trzeba kasę pożyczyć ;).


    PS: Zawsze chciałem mieć taki ciepły dom i ogrzewać dom prądem, zamiast liczyć na folie, równie dobrze możesz:
    - nigdy nie wyłączać komputera, postawić serwer, albo kopać kryptowaluty
    - zrobić sobie ogródek ziołowy w domu, nawet w przypadku LEDów, 99% energii zamieni się ostatecznie w ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. siemasz sory że dopiero odp 1.niestety jest różnica między panelami ogrzewanymi a nie ogrzewanymi. te które mają folie pod spodem są cieplejsze nawet po dłuższym czasie od zakończenia działania. trzymają ciepło dlatego na ścieżkach komunikacyjnych lepiej wyłożyć wszędzie a omijać tylko pierdółki-zakamarki
      2 wydaje mi się że ostatnio zaglądałem i ciągnie 30W podczas normalnej pracy więc dziennie 0,3kWh x24=7,2 kWh ale musze ją podłączyć pod licznik na wszelki wypadek.
      3. tak wewnętrzna, pobiera z gabinetu od południa a wyzuca zimne w holu. jak by nie patrzeć to i tak ciągnie 3 razy mniej niż grzałka więc oszczędność jest nawet jak foliami muszę podgonić. działa dwie godziny w nocy i po południu ( 2 taryfa aktualnie)2 godziny i woda jest cały czas. pomieszczenie jest od wschodu ale musze je jeszzcze trochę odizolować
      4. tak wiem w sypialniach jest obniżona.
      5. pv jak najbardziej w odpowiednim momencie. musze znać realne zużycie i czekam aż cena będzie w miarę.
      przy takim ciepłym domku możliwości jest dużo do ogrzewania. mam jeszcze kilka pomysłów związanych z niezależnym OZE ale o tym później. pozdrawiam

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedź, długo myślałem o tej pompie ciepła i za każdym razem dochodzę do wniosku że w zimie nie masz z niej żadnego pożytku. Może i ciągnie 3 razy mniej niż grzałka ale energia pochodzi skąd? No właśnie z folii, czyli takiej grzałki. Z zasady zachowania energi, w układzie odizolowanym suma energii jest stała. Twój dom jest właśnie termosem, jedyna energią jaka dostarczasz to prąd i trochę słońca w zimie. Zadna pompa w obrębie jednego naczynia moim zdaniem więc nie daje nic, inaczej byłoby to perpetuum mobile ogrzewania. Osobiście radzę skonsultować to z kimś kto się zna na tym i nie ma interesu w sprzedaży pomp ciepła. Zupełnie inaczej sprawa wyglądałaby gdybyś na przykład wykorzystywał energię 'odpadową' np. z nagrzewajacego się nieuzytkowanego poddasza. Pozdrawiam

      Usuń
    3. TomBudowniczy masz błąd w rachunku w 2 punkcie...
      nie 0,3kwh tylko 0,03kwh a więc wynikowo 0,72kwh na dzień.

      Usuń
    4. dzięki za czujność faktycznie masz racje:)

      Usuń
  5. Co do slonecznych dni to zobaczysz za rok. U mnie drugiej zimy zapotrzebowanie na ogrzewanie jest duzo mniejsze. U ciebie ze wzgledu na styropianowy dom pewnie dluzej bedzie dosychal wiec moze to potrwac rok dluzej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki za info mam nadzieje że u mnie będzie podobnie:)

      Usuń
  6. Andrzej Błaszczyk18 grudnia 2018 11:35

    Zeby zmniejszyc rachunek za prad zmien pompe ciepla na zwykla grzalke. Bo pompa zuzywa o 3 razy mniej prdu niz grzalka do ogrzania tej samej ilosci wody to prawda ale kiedy wychlodzi nam powietrze ktore musimy nagrzac matami to traci sens. Lepiej jak by pobierala powietrze z poza domu I wykorzystywala je do nagrzania wody bo cieplo w twoim domu to 1Kw odpowiada to w najlepszym przypadku 1Kw pobranego pradu do tego dochodzi pompa ktura pompuje to cieplo zeby ogrzac wode czyli grzejem tak naprawde dwa razy zeby miec wode czyli 1kw+0.33kw prad na ogrzanie powietrza I z niego na ogrzanie wody za pomocom pompy ciepla I to daje nam 1Kw energi cieplej do ogrzania wody wiec odwrotnosc perpetum mobile :)
    Jak by to mialo tak dzialac jak w twoim zalozeniu to oplacalo by sie grzac wode za pomoca pompy ciepla a z tej wody powietrze w pomieszczeniu do ogrzania pompy;) ale tak sie nie da pompa mozna chlodzic dom w lecie I grzac wode uzytkowa. Nie da sie pobierac I produkowac w jednym czasie I pomieszczeniu bo tylko powiekrzamy koszty.
    Pozdrawiam.
    Ps. Mam nadzieje ze da sie to zrozumiec co napisalem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli jak na rodzine 4 osobowa na ogrzanie cwu grzalka pobierze 100kwh to u Ciebie bedzie to w najlepszym wypadku 133 kwh a mysle ze roznica bedzie jeszcze wiekszka. A jak doliczyc koszt kupna pompy to slabo wiec radze pobierac energie cieplna z dworu I tam wysylac wychlodzone powietrze a narazie grzac grzalka w pompie.

      Usuń
    2. dokładnie o tym pisałem wyżej :) nie zgodzę się jednak z pierwszym zdaniem "Zeby zmniejszyc rachunek za prad zmien pompe ciepla na zwykla grzalke". Dostarczając elektryczną energię do domu, energia zawsze ostatecznie zamieni się w ciepło, większość zamieni się w ciepło wody użytkowej, a część odda choćby silnik sprężarki który normalnie wliczalibyśmy w straty. Praktycznie zawsze 100% energi zostaje w domu. Oczywiście zwykła grzałka jest duuużo lepszym rozwiązaniem, ale ze względu na jedną rzecz - koszt urządzenia. Bojler z grzałką jest tańszy, mniejszy, nie ma części ruchomych można łatwo zaprogramować żeby pracował tylko w taryfie nocnej. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłaby po prostu pompa ciepła typu split i to raczej do ogrzewania/klimatyzacji w domu, wtedy COP jest największy.

      Usuń
  7. Dzięki za komentarz Panie Andrzeju. czytając komentarz nasuną mi się pomysł żeby w dni w miarę podobne pogodowo grzać wodę pompą i nie grzać jej. i ciekaw jestem czy miało by to odzwierciedlenie na rachunkach. z moich obserwacji wynika że te powietrze które jest wydmuchiwane wcale tak bardzo nie wychładza pomieszczeń a opieram to wykresem ze stacji pogodowej. kiedy załącza się pompa to jest drastyczny spadek temp ale po jakimś czasie temp wraca na właściwy tor bez załączonego ogrzewania (to przypadek z jesieni poza sezonem) więc być może część energii została pobrana tak czy siak może z akumulacji ścian ale nie wychładza to aż tak bardzo pomieszczeń. a co do zewnętrzengo połączenia? nie wiem czy pompka by wyrobiła jak by miała grzać powietrze koło 0 stopni. napewno COP spada do 1 a do tego warunki są nie sprzyjające więc może szybciej paść. tak czy siak będę obserwował temat a mankamentem w pompce jest to że samej grzałki nie mogę uruchomić:/

    OdpowiedzUsuń
  8. Cześć, przydałaby się kolejna aktualizacja. Pompa ciepła powietrze-powietrze w salonie powinna znacznie zmniejszyć zużycie prądu, przyda się też na lato.
    Co to za stacja pogodowa?

    OdpowiedzUsuń
  9. siemasz właśnie umieściłem aktualizację. co masz na myśli że pompa w salonie zmniejszy zużycie? stacja pogodowa conrad https://allegro.pl/conrad-hp1001-hp1003-wi-fi-stacja-pogody-menu-plv2-i7739757026.html chyba nawet od tego samego gościa kupiłem używaną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pompy ciepła powietrze-powietrze split mają najwyższą efektywność i z jednego kilowata prądu miałbyś kilka razy więcej ciepła niż z kabli i folii, to znaczy mógłbyś oszczędzić bardzo dużo. Salon zajmuje dużą część użytkowej dlatego najlepiej tam ją dać, a optymalnie byłoby rozprowadzić kanałami na górę.

      Usuń
  10. Witam,
    A dlaczego zdecydował się Pan na fole grzewcze zamiast kabli?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. koszt, łatwość instalacji, pole elektromagnetyczne, akumulacja,

      Usuń
    2. mógłbyś rozszerzyć punkt pole elektromagnetyczne oraz akumulacja? Do akumulacji myślę że zwykłe kable są najlepsze, są zatopione w wylewce, ogrzewamy wylewkę od środka. A Pole elektromagnetyczne? A nie jest przypadkiem zależne od napięcia? w jaki sposób ma być lepsze od kabli? Bardzo trudno o porządne informacje od producentów folii i nigdzie nie mogę znaleźć rzetelnego testu ogrzwania kablami a podczerwienią. Spotkałem się nawet informacją że folie podczerwieni to tak naprawdę takie mikro-kable tyle że z grafitu. Gdyby ktoś miał resztkę takiej folii wartałoby zorganizować taki test.

      Usuń
  11. Cześć,
    super blog. Mam dom 145m2 powierzchni mieszkalnej, plus garaż w bryle budynku - klasyczna stodoła. Ściana garażowa zaizolowana płytami PIR 15cm - jeszcze nie ociepliłem stropu w garażu. Budynek z silki ocieplony styropianem grafitowym 25cm, klasyczne fundamenty ocieplone od zewn 20cm styro - tez grafit, skosy ocieplone pianą otwaortokomórkową 35cm. zamiast folii mamy zatopione kable grzewcze w wylewce. Jeszcze nie mieszkamy, mamy zamiar wprowadzić się pod koniec stycznia lub na początku lutego 2019 więc wkrótce. Od listopada utrzymuję stałą temperaturę w domu 17 stopni. Dopiero od niedawna mam podlicznik więc wychodzi że utzrymanie takiej temperatury to około 25kWh, rekuperator działa na biegu 0 czyli utzrymuje minimalny ruch powietrza. Zamiarzema grzac "systemem" akumulacji. Sam jestem ciekawy bardzo jak to z tym ogrzewaniem wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cześć , dzięki. chętnie się dowiemy po pierwszej całej zimie:) życzę wszystkiego dobrego

      Usuń
  12. Cześć, czy mógłbyś napisać na jakim biegu chodzi u Ciebie rekuperacja w zime? Wiele osób słyszałem ze puszcza na 0. Są jakies problemy przy bardzo niskich temperaturach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. siemasz na 0 albo 1 . u mnie nie ma problemu z mrozem bo reku ma wstępną nagrzewnice ale o wilgoć chodzi że jest za sucho i żeby ograniczyć wysuszanie no i też w sumie stratę ciepła to sie daje mniejszy bieg.

      Usuń
    2. mógłbyś powiedzieć coś więcej o rekuperacji, może w kolejnym wpisie? wyliczyłeś mniej więcej ile poszło na rekuperacje, jaka jest jej realna sprawność, na zerowym biegu nie było duszno??

      Usuń
    3. Macieju nie wiem co cię dokładnie interesuje. pewnie pojawi się film z podsumowaniem korzystania z tej chaty ale nie mam pojęcia kiedy. cały czas mi brakuje czasu a uwierz że chciałbym publikować częściej. realne koszty odzysk itd ma centrala w programie i podaje ile zużyła od początku roku czy od początku instalacji ile rzekomo odzyskała ciepła ale na ile te dane sa prawdziwe to nikt tego nie wie. jak ci mocno zależy to targnę się na strych któregoś dnia i odczytam te cyferki co tam mi naoszczędzała. z jednej strony Cię rozumiem bo zastanawiasz się pewnie nad tym czy warto instalować takie urządzenie a z mojej perspektywy to już wygląda tak że się tego nie liczy i na to nie patrzy bo klamka zapadła, zostało zrobione i oprócz niskiej wilgoci to jesteśmy zadowoleni. dlatego też mało takich istotnych danych umieszczam dla przyszłych inwestorów. no i dlatego że mały odzew ze strony czytających. jak byście mnie katowali o tekie dane to pewnie bym bardziej spinał dupe ale jak jednostki to niestety są ważniejsze sprawy:/ za co przepraszam

      Usuń
  13. Trochę mało wyszło za CWU, ale dość łatwo policzyć czy pomiary są dobre, do jakiej temperatury podgrzewana jest CWU? Spróbuję to oszacować.

    Czy tylko mnie wkurza nowy układ strony, za dużo JS, przebajerowany, wszystko lata zachowuje się w dziwny sposób, trudno znaleźć cokolwiek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do 45 stopni grzeje. też mi się wydaję że coś mało wyszło. poprawiłem bloga mam nadzieje że teraz będzie lepiej się korzystać. daj znać :)pozdrawam

      Usuń
    2. Na podniesienie temperatury 1l wody o 1 stopni potrzeba 1,16Wh. Czyli 2300l * 40 * 1,16 = 107 kWh dzieląc to przez 27kWh które zuzyles wychodzi ze pompa ma COP=4. Jeśli pobierasz energię z domu wszystko się zgadza.

      Usuń
  14. Tom, jestem jeszcze na etapie projektu. Dom na płycie fundamentowej. Chce zastosować folie grzewcze jako ogrzewanie podłogowe. Jest sens dodać pod folie dodatkowy styropian jak to zrobiłeś na parterze czy odpuścić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie dawaj styropianu bezposrednio pod panel. lepiej normalnie.

      Usuń
  15. Jaką masz temperaturę szczególnie na poddaszu?

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam. Czy folia aluminiowa pod grzewczą to bezpieczny pomysł? Chcę założyć folię nie taką mleczną jak u Ciebie, tylko czarną od hinioli. Proszę o odpowiedż. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy znacie może sposób jak sprawdzić czy licznik prądu przypadkiem nie zawyża odczytów? Oraz czy to co wskazuje licznik zgadza się z faktycznym zużyciem? Czy taki pomiar jest w ogóle możliwy?

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak już będziesz na etapie wykończeniowym i dojdzie do poszukiwania sprzedawcy prądu to polecam zapoznać się z https://poprostuenergia.pl/eko-oferta/ . Znajomy korzysta z usług tej firmy i sobie bardzo chwali, bo jest tanio. Też jest zadowolony bo to eko oferta, a on lubi takie rozwiązania :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny wpis, sam planuję właśnie rozmiar fotowoltaiki dla swojego domu. Dał mi do myślenia. Bardzo rzetelnie opisałeś temat, pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  20. CZeść, jak tam zużycie energii w listopadzie? U mnie 145m2 kable grzejne wychodzi około 19-22kWh na dobę.
    Wiesz może jaka temepratura i wilgotność masz na poddaszu nieużytkowym? Pytam bo chciałbym docieplić ścianę szczytową na poddaszu nieużytkowym (silka) i się zastanawieam czy przypadkiem można tak robić. Ale patrząc, ze u ciebie jest styropian z dwóch stron to chyba mozna? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam,
    jaką temperaturę masz w budynku że zużyłęś tylko 19-22 kWh na dobę ? U mnie na dom powierzchnia podłóg 209,49 m2 szło średnio 54 kWh w listopadzie. U siebie mam wszędzie folie grzewcze zastosowane. Przygotowanie ciepłej wody CWU pompa ciepła Galmet 270L (średnio z niej zadowolony)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witaj. a też masz budynek z izodomu? u mnie dwa razy mniejszy metraż pewnie też dlatego. temperatura taka żeby w koszulce chodzić. 21-23 stopnie. też mam galmet 200l i też szału nima

      Usuń
    2. Cześć,
      dom z użytkowym poddaszem, na dole temp powietrza 22, na poddaszu 21 stopni przy takiej temperaturze wyszło średnio 21 kwh/24h.
      w grudniu przy takiej samej temp wewnątrz sredna z calego miesiaca wyszło 26kWh/24h.

      Usuń
  22. Dom jest z silki 18 i 25 cm styropianu, wodę grzeję w boilerze elektrycznym 200l, wychodzi około 220kWh/24h na 2 osoby dorosłe i 2 dzieciaków

    OdpowiedzUsuń
  23. 220kWh na miesiąc sorki za pomyłkę

    OdpowiedzUsuń
  24. Tom Budowniczy jaki masz metraż domu ?

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam
    Jestem dopiero na etapie kupna działki także jeszcze mam czas aby poczytać wasze wpisy.
    Też mam zamiar ogrzewać folią + instalacja fotowoltaiczna. Ciekaw jestem czy ktoś już ma coś takiego i jaka moc jest potrzebna aby wystarczyło na ogrzewanie i potrzeby codzienne.

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam. Piszę z prośbą o poradę lub opinię. Jestem w trakcie budowy domu jak na razie posiadam gołe ściany zewnętrzne i dach. Mam duży dylemat jeżeli chodzi o ogrzewanie. Komin posiadam tylko jeden spalinowy do kominka typu koza. Kominy wentylacyjne wyrzuciłem będzie wentylacja mechaniczna z reku w grę wchodzi pompa ciepła, piec kondensacyjny z wyrzutem bocznym lub to co mi mąci w głowie najbardziej folie grzewcze. Rozmawiam ze znajomymi każdy poleca to co ma. Sąsiad ma kocioł kondensacyjny gazowy i jest zadowolony bo przepala kominkiem z rozprowadzeniem ciepła jak są większe mrozy. Pompa ciepła fajna ponoć sprawa ale z kolei duży koszt i związana z nią cała instalacja grzewcza i kotłownia z rozdzielaczami z resztą przy ogrzewaniu gazowym podobnie. Jak mówię że zastanawiam się grzać dom prądem to większość patrzy na mnie dość dziwnie że to najdroższe ogrzewanie. Ale z kolei prąd mogę sobie wyprodukować tym bardziej że jest program mój prąd -5 tyś. zł i mogę jeszcze odliczyć 18 proc pozostałych kosztów instalacji. Wszystkie dotacje na nowo budowane domy z początkiem tego roku przepadły bo za niedługo wchodzi już WT2021 i jest niby obowiązek budowania w tym standardzie.Nie wiem jakie są parametry energetyczne Twojego domu ale śledzę jakie koszty wrzucasz za ogrzewanie i wpisy na blogu. Pokrótce opiszę ci projekt mojego domu. Nie jest to świeży projekt ponieważ z 2012 roku Murator C304a Nieodzowny - wariant I. Bryła budynku to 8 X 15,7m parterówka z poddaszem do adaptacji projekt uwzględnia budulec ściany z porothermu U = 1,03 [W/(m2K)] wentylacje grawitacyjną i ocieplenie 12cm ściana i 15 cm podłoga poddasze chyba 25cm EP=40kWh/(m2·rok). Ja daję 20cm Ściana 20cm podłoga poddasze 30cm budulec ścian bloczek z keramzytu U = 0,60 [W/(m2K)] i wentylacja z rekuperacją. Czyli staram się podnieść klasę energetyczną budynku na zdecydowanie nisko energetyczną. Moją koncepcją jest zrobić dom samowystarczalny energetycznie na pewno mi się to nie uda ale może się do tego zbliżę. Jestem w stanie pójść w PV 10kWp (jestem przekonany że jest to przyszłościowe) ponieważ instalacja foli grzewczych za około 80-100zł/m2 nie jest tragicznym kosztem. Co sądzisz o mojej koncepcji domu czy nie ma w tym przesadyzmu a może nie uwzględniłem innych aspektów??? przepraszam za tak obszerny wpis mam nadzieję że Cię nie zanudziłem Pozdrawiam Tomek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witam. wszystko zależy od strat ciepła budynku a te od izolacji i szczelności budynku. U mnie rachunki są w miarę niskie dzięki małej kubaturze i systemowi izodom który jest stworzony do stawiania szczelnych i ciepłych domów. Przez to nie miałem obaw że rachunki nawet przy grzaniu foliami będą wysokie. w zwykłym domu 20 cm izolacji te zużycie może być wyższe a fotowoltaika do 10kWp może nie pokryć zapotrzebowania na energię. ale to już kwestia wyliczeń projektanta oraz kwestia wykonania domu przez ekipę. pozdrawiam

      Usuń
    2. Witam domek buduje sam. Jaka jest kubatura twojego domu??

      Usuń
  27. Witam Tom Budowniczy!,
    1. Możesz podać jak realnie podliczyła cię elektrownia? Np: za luty i lipiec.
    2. Pisałeś, że teraz nie dawałbyś styropianu bezpośrednio pod panel. Dlaczego? Myślę, że w ten sposób nie ogrzewasz niepotrzebnie wylewki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. powiem Ci że nie wiem jak mnie liczyła elektrownia bo moja małżonka wzieła rachunki co pół roku:/ na rok wychodziło raz 3500 w G11 A W g12w 2500 . a teraz od pazdziernika mam panele i rozliczenie było w grudniu to 500 musiałem im jeszcze przelać a w czerwcu następne rozliczenie to mam nadzieje że już bez gotówkowo się obędzie.
      styropian dobry jak by były wylewki równiótkie. miksokreciaże zajebali jak nowoprzyjęci i trochę jest słabe odczucie pod stopami tam gdzie krzywa wylewka. styropian na to wylewki z 3-5 cm folia i panel tak teraz bym zrobił. pozdro

      Usuń
  28. Ciekawy wpis muszę przyznać. Szukałem takiego podsumowania. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  29. Miło poczytać takiego bloga

    OdpowiedzUsuń
  30. Tom, napisz jakie zużycie energii na ogrzanie w sezonie 219/2020

    OdpowiedzUsuń
  31. Super podsumowanie. Bardzo przydatne informacje dla innych osób.

    OdpowiedzUsuń
  32. Napisane w fajnym języku polecam!

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  34. W sumie ja nigdy nie obliczałem u siebie faktycznego zużycia energii mojego domu, ale wiem, że zawsze może być taniej. Dlatego jak zauważyłem realizacje fotowoltaiki przez http://inovativ.pl/project_category/5kw/ to jestem przekonany, że dla mnie to będzie również bardzo dobre rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  35. Bardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  36. Wszystko ciekawie przedstawione. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  37. Dlatego ja właśnie teraz zastanawiam się nad założeniem paneli fotowoltaicznych i chyba jestem coraz bliżej decyzji. Jednak jak przeczytałem wpis https://poprostuenergia.pl/kolektory-sloneczne-czy-panele-fotowoltaiczne-roznice/ to już teraz wiem dokładnie jakie są różnice pomiędzy kolektorami słonecznymi i fotowoltaiką.

    OdpowiedzUsuń
  38. Bardzo pomocne informacje dla wielu osób.

    OdpowiedzUsuń
  39. Warto stosować rozwiązania, dzięki którym możemy później zaoszczędzić

    OdpowiedzUsuń
  40. Warto poczytać takie inspirujące wpisy!

    OdpowiedzUsuń
  41. Cieszę się, że tutaj trafiłam. Dowiedziałam się samych przydatnych rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  42. Zainteresował mnie bardzo ten wpis! Nie zatrzymuj się i rób swoje.

    OdpowiedzUsuń
  43. fajnie tu u Ciebie! blog warty polecenia :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Polecam tego bloga, jest świetny!

    OdpowiedzUsuń
  45. Świetne zestawienie. Bardzo pomocne

    OdpowiedzUsuń
  46. warto było zajrzec na tego bloga

    OdpowiedzUsuń
  47. 34 years old Environmental Tech Leland Babonau, hailing from Vanier enjoys watching movies like Cold Turkey and Community. Took a trip to Barcelona and drives a Maserati 450S Prototype. Nazwa domeny

    OdpowiedzUsuń
  48. Napisałabym, że fajny wpis, ale tego nie zrobię, bo ten wpis to prawdziwa petarda!

    OdpowiedzUsuń
  49. Super podsumowanie. Dużo przydanych informacji

    OdpowiedzUsuń
  50. Interesujący artykuł. Wszystkie informacje bardzo przydatne. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  51. Super wpis. Wszystkie informacje jak najbardziej pomocne

    OdpowiedzUsuń
  52. Bardzo ciekawie przygotowane zestawienia kosztów, bardzo wartościowy wpis jak i z resztą cały blog.

    OdpowiedzUsuń
  53. Super wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  54. Super wpis. Czekamy na więcej. Z całego serca polecam MIST, znają się na rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  55. Świetnie się czyta twojego bloga

    OdpowiedzUsuń
  56. Wyczerpująco opisany temat

    OdpowiedzUsuń
  57. gravcucest_ya Shay Jones link
    hatwhislsandtroub

    OdpowiedzUsuń
  58. Dużo ciekawych artykułówm można tutaj znaleźć

    OdpowiedzUsuń
  59. Podziwiam za te interesujące wpisy

    OdpowiedzUsuń
  60. Fotowoltaika pozwala uzyskiwać prąd bezpłatnie, jest to technika życzliwa dla środowiska, ponieważ wytwarza energię z odnawialnych źródeł słońca i nie powoduje zanieczyszczeń.

    OdpowiedzUsuń
  61. Te dane są bardzo interesujące.

    OdpowiedzUsuń
  62. Fotowoltaika Tarnów otwiera przed mieszkańcami tego miasta i okolic możliwość korzystania z czystej i odnawialnej energii słonecznej. Skomat, dzięki swojemu doświadczeniu i wiedzy technicznej, oferuje w Tarnowie kompleksowe rozwiązania fotowoltaiczne, które umożliwiają znaczące obniżenie kosztów energii i zwiększenie niezależności energetycznej.

    OdpowiedzUsuń
  63. Dofinansowania są kluczowym elementem wspierającym indywidualnych inwestorów oraz firmy w realizacji projektów związanych z energooszczędnością i ekologią. Programy dofinansowań, zarówno krajowe, jak i unijne, oferują wsparcie finansowe na zakup i instalację urządzeń takich jak pompy ciepła, kotły gazowe czy systemy solarne. Dzięki dostępnym dofinansowaniom, wiele gospodarstw domowych i przedsiębiorstw może zmniejszyć początkowe koszty inwestycji w zielone technologie.




    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszam a nawet zachęcam do zostawienia komentarza

Popularne posty z tego bloga

ściana szczytowa, więźba dachowa

Kostka betonowa z formy

Stojak na probówki